donderdag 23 mei 2013

Verslag, 23 mei 2013

Donderdag 23 mei 2013

Ondertussen is het al 22u30 en we zijn nog een beetje aan het bekomen van de geweldige pyjamaquiz! Ook de kinderen zijn blijkbaar nog wat onder de indruk want onmiddellijk slapen zat er duidelijk nog niet in... De dag begon met dreigende grijze wolken maar telkens als we buiten kwamen, kwam de zon soms toch een beetje piepen. In de namiddag was het zelfs nog een stralende dag! We hadden dus niet te klagen.

Met de tram vertrokken we na het ontbijt naar Nieuwpoort stad, daar namen we de bus naar Diksmuide. Op de bus zagen we in de verte al de IJzertoren staan. Vol enthousiasme begonnen we dan ook aan ons bezoek onder leiding van een gids. De kinderen waanden zich even echt in WO I. Terwijl we over een brug wandelden moesten we ons al bukken want de bommen vielen langs ons in het water. Ze waren dan ook onmiddellijk geboeid! De gids vertelde het dan ook op een heel levendige manier. Maar de kinderen kregen ook een complimentje van de gids: ze waren allemaal “prahtige, slemme kendjes!”.

Na het bezoek aan de IJertoren gingen we picknicken in het Buitenbeentje. Er werd gesmuld van de sandwiches maar vooral van de snoepjes en chips die juf Sandy had meegebracht. Ze kregen zelfs een kort lesje West- Vlaams. Met onze volle buikjes gingen we nog naar de dodengangen. Niet te voet….maar met de boot! Ondertussen konden we genieten van de prachtige reigers en eenden. Al de juffen hebben zelfs de boot bestuurd maar geen nood, al de kinderen hebben het overleefd! Ook in de dodengangen kon iedereen zich even een soldaat voelen uit WOI. Met 18 kropen ze in een kleine gang waar ze op hun hurkjes moesten slapen.

Maar dan moest het tofste nog komen. Onder een stralende zon reden we met billenkarren langs de IJzer. Sommigen kunnen best wel nog eventjes wachten met hun rijbewijs….maar niemand is met de billenkar in de IJzer gereden!

Na een vermoeiende dag moesten we wel nog even een kleine teleurstelling verwerken. Op het menu stond normaal frietjes met vol-au-vent. We hadden de kinderen er al volledig warm voor gemaakt tot….we plots een schotel met kip en rijst zagen. De kinderen namen het eerlijk gezegd beter op dan wij maar een kleine tip: ze snakken toch naar frietjes!

Tijd dan voor de laatste avond met de super leuke pyjamaquiz! Hier keken vele kinderen al lang naar uit en of ze het niet schitterend hebben gedaan. Ketchup van elkaars buik lekken, zwanworstjes eten uit elkaars tenen, meisjes kussen op de wang, modeshow geven,… Dat was allemaal geen probleem voor onze jonge rakkers.  Op de foto’s wordt het vast duidelijker! Daar kan je ook onze winnaars bewonderen: de snelle pyjama’s!

Maar morgen weer wat vroeger op en een lange reis voor de boeg dus: slaapwel en tot morgen!